söndag 10 juni 2012

Lämnar Göteborg mot alla odds



Vinkar hejdå till Göteborg för en dagstripp till Lysekil på dop. Mot alla odds. Missade 60-bussen ner till centralen för att jäkla västtrafikappen visar fel påstigningshållplats... Jag var ute i tid om appen hade visat så som jag tog förgivet. Okej.. Dumt av mig att tro att appen visar närmsta hållplats. I fortsättningen kommer jag att läsa mer noggrant.

Jaha, så jag springer till olivedal, men där är det ju 10 min väntan till nästa vagn går. Väl på vagnen kommer jag på att fan... Jag som har hur mycket kläder som helst har naturligtvis lyckats ta på mej samma klänning som jag hade sist jag träffade släkten. Lyckat!! Verkligen!

Så kommer jag till centralen och springer till bussen. Tar upp plånkan och - nej. Inget busskort. Inget körkort och inget visakort. De 3 mest viktiga korten ligger i andra plånboken i andra väskan hemma. Det är inte meningen att jag ska på dopet tänker jag...

"Kan jag hjälpa dig?" säger världens snällaste man. Han är en god medmänniska och möter situationer med filosofin "vi är här tillsammans. Vi hjälps åt allihop." Han betalade min resa med sitt MasterCard och jag betalade honom kontant (de tar inte kontanter på bussen...) Jag visar min tacksamhet och han berättade om när han var 25, hade rest runt i Asien i 3 månader och tappade plånboken när han skulle flyga hem. Allt han hade. Pass, biljett, pengar, allt! 2 timmar innan flyget avgick fick han tillbaka den. En man som hittat den och hjälpt honom.

Detta är nog den snälla mannens sätt att betala tillbaka till samhället. Han säger tack till killen i Asien genom att hjälpa mig på nästan samma sätt. Och nu är staffetpinnen hos mig. För det vidare. Det ska jag göra. När jag får tillfälle att hjälpa någon i nöd, så ska jag föra det vidare.

Nu då... Mot Lysekil. Visserligen för det dubbla priset, men i alla fall på väg. I samma kläder som sist, men jag är i alla fall på väg. Och jag ska skita i biljettpriset och i klänningen. Jag ska inte beklaga eller ursäkta mig. Jag ska bara vara där. Och vara stolt över att jag kom - i tid, hel och ren och i allra högsta grad levande och närvarande.



Regn.. Men han en fin söndag ändå. Njut av helg. Mys med film och godis denna regniga söndag!
Puss o kram
Fia

Inga kommentarer: