torsdag 3 januari 2013

Restips till dig!

Förutom lite ramla-inte-ner-i-hål-tips och såna saker som du tidigare har fått.... (fortfarande scratched and bruised på hela höger lår är jag) Så kommer här lite lärdomar som du kan dra nytta av nästa gång du reser!

3 månader, 9 flighter och 6 länder senare ger jag dig:



Ha större budget än du tänkt - ibland tvingas man köpa flygbiljetter man inte vill ha. (Som när jag inte fick entra Indonesien utan att köpt utresebiljett)
Stora turistmål är dyra. Mögelhål som kostar 30 kr natten på vissa ställen kostar 100 kr på andra. Phuket är ett exempel på sånt ställe.

Glöm det där med "vad nyttig jag kommer vara, de har så bra mat i Asien". Maten? Absolut! Andra lockelser: mindre nyttiga. Massa onyttigt gott finns överallt!

"Gud vad varmt och skönt det ska bli!" Hmm.. Jo, absolut! Mellan 30 och 40 grader och svetten på överläppen blir du inte av med hur mycket du än torkar. Man blir trött och slö och blodådrorna på händer och fötter ploppar ut. Jag älskart! Men gör du? Man smälter nästan bort.

Enda sättet att undvika kackerlackor för dig som bor billigt billigt: ha alltid lampan tänd. Natt som dag. (Ibland hjälper inte ens det)

Ha så få flighter inbokade som möjligt. Resplaner ändras! (Hoppsan, jag hamnade i en helt annan världsdel under 3 veckor) Flygbiljett kan man ändå köpa både smidigt och billigt när man är här.

Var trevlig och säg hej för fan! Det var en stor utmaning för mig att åka själv, men ack vad bra det blev! Människor är fantastiska, börja med ett hej och det kan sluta med utbyte av otroligt spännande resehistorier!

Läs på om vart du tänkt åka. Jag vet - det ändras ändå. Men googla då ditt nya resmål! Om man kommer till en ö kan det vara bra att veta vilken ort av alla 17 som är turistanpassat. Vore ju tråkigt om du hamnar i en inhemsk by som inte kan erbjuda boende.

Ibland blir man sjuk. Ha en bra försäkring och ha papperna på ett ställe du inte glömmer.


Så!
Nu befinner jag mig i kuala lumpur. Ikväll kl 18 (11 på fm i Sverige) entrar jag flygplatsen. Imorgon är det dag 94 av 94!




Inga kommentarer: