onsdag 21 juli 2010

Chocolate chip walnut brownies

Nu ska jag bjuda er på något fantastiskt gott!!! För den som älskar choklad..... Jag såg Leila baka denna i hennes tvprogram, så receptet tog jag från recept.nu. Flera gånger under tiden jag bakade slank orden "såhär såg det inte ut på tv" ur mej, men det blev supergott ändå! ;)

Till kakan:
350 g smör
6 dl socker
3 dl kakao
1 dl ljus sirap (dock inte vit)
0.5 tsk salt
6 ägg
3 dl mjöl
400 g vit choklad
300 g valnötter

Du behöver en enorm bunke till detta! Här snackar vi smet till en hel långpanna. Gör i en mindre form om du känner för det, med halva receptet.
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa rumstempererat smör och socker vitt och poröst. Häll i kakao, sirap och salt och blanda. Rör ner ett ägg i taget. Vänd till sist ner mjölet.
Hacka den vita chokladen grovt. Ordentligt grovt! Typ 2*2 cm stora bitar. Jag bara bröt isär chokladen. Blanda ner chokladen och valnötterna i smeten. Spara minst 20 st valnötter till att garnera med.

Lägg bakplåtspapper på en långpanna och bred ut smeten. Grädda ca 15-25 minuter i mitten av ugnen. Den ska vara lite kladdig, men ändå lite mer fast än kladdkaka! Låt den sedan svalna helt.


Till glacen som Leila så internationellt kallar den.... Glasyren alltså:
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl ljus sirap
1 tsk malen ingefära
400 g 70% mörk choklad

Finhacka chokladen. Koka upp grädde, mjölk, sirap och ingefära. Tag av från värmen och rör ner chokladen, rör tills den helt har smält. Här tror jag dock att man behöver koka gräddblandningen en liten stund. Jag gjorde som i receptet och den blev väldigt rinnig. Koka en liten stund innan du har i chokladen så blir den mer krämig.

Häll "glacen" över den helt svala kakan och lägg valnötter över. Ställ in i kylen tills den stelnat (kan ta några timmar!)

Skär upp i bitar. Nu kommer den vita chokladen att synas! Mumma! Som förvaring går det perfekt att frysa kakan! Nu i sommartider är det ganska dyrt med valnötter. Jag köpte bara 30 g istället för 300 (!) och hade bara uppe på kakan, inget i den. Eller så kan man ta bort dom helt om man vill, likaså den vita chokladen.





Foto: Jag med mobilen på min alldeles egna underbara kaka! ;)

Inga kommentarer: