fredag 12 november 2010

Levande bibliotek

Nu om dagarna står jag mest på mässgolvet och pratar. Och pratar o pratar o pratar.... Det känns inte som fredag, och det är jag tacksam för eftersom jag jobbar imorgon med. Jag får ta helg imorgon eftermiddag.

Jo, jag jobbar 3 dagar på Kunskap och framtidsmässan på Svenska mässan. Jag är en levande bok i ett Levande bibliotek som GR har arrangerat. Biblioteket går ut på att man kan:



Låna ett yrke. Man snackar med biblotekarierna på vårt bibliotek och bestämmer sig sedan för vilken bok/yrke man vill låna. Så får man snacka med en yrkesverksam person (=en bok) under max 20 minuter och ställa frågor o prata om hur det är i yrket, vad man gör, om det finns jobb, hur man utbildar sig till det, osv.












Nej det är ju inte ett bibliotek såklart. Det är den största montern som finns på mässan dessa dagar. Det är öppet och välkomnande, man får ta ett äpple, bara ta de lugnt bland kuddarna, osv. Man kan låna yrken som Entreprenör, psykolog, ekonom, gastronom, författare, djursjukskötare, tulltjänsteman, förläggare, biomedicinsk analytiker, polis, konflikt korreograf, underskötersta, egen företagare, författare, naprapat, kostymör eller varför inte låna en lärare?!?



Kom till mässan, imorgon är sista dagen. kl. 10-16 är det öppet. I de andra montrarna hittar man många av sveriges högskolor och universitet, olika arbetsgivare, au pair och volentär resebolag, och mycket mer!
Här inne kan man finna sin framtid!
Samtalen jag har med ungdomarna är grymma. Jag får ifrågasätta min yrkesroll och mina metoder och dem får (förhoppningsvis) nya idéer och tankar kring läraryrket. Många samtal ser ut som ett specifikt som jag nu ska dra som exempel.
2 killar kommer och säger "aahh.. Det e ju så gött o va lärare. Man bara glider. Dricker kaffe i lärarrummet och så..." Vi sitter 15 minuter och snackar och har den mest fantastiska diskussionen och byter erfarenheter med varandra. När vi avrundar säger dem "åh fan.. Så kan man ju jobba ja.. Grymt. Man kanske ska bli lärare ändå. Och bli en riktigt bra en!"

Kom till mässan du med! Och hälsa på mej på biblioteket! ;)
Nu är the hurrucane på Skavlan, och det får man inte missa!
Trevlig helg...
Sofia

Inga kommentarer: