måndag 21 februari 2011

Hur var det innan datorer och mobiler?

Kommer ni ihåg när mobiltelefonerna var tjocka? Jag såg en man på spårvagnen som hade en tjock mobil. Det var av samma modell som min mamma hade, den första mobiltelefonen som hon hade. Den var tjock, svart och med en 1,5 cm lång antenn. Skärmen var grönaktig och pixlarna var så stora att man kunde tyda dem en och en. Det var superlätt att spela Snake eftersom ormen hoppade fram en pixel i taget. Då visste man precis när man måste svänga. Och så svängde den alltid 90 grader.

Herre jösses, när jag var liten tyckte jag det var jättehäftigt att ha varit med när tv:n uppfanns. Men tänk vad vi har varit med om, i vår generation...
Sladdlösa telefoner, mobiltelefoner, datorer, internet, laptops, mac, Iphone, blackberry, google earth, gatuvy på kartor på nätet, Ipad, e-books, platt TV, ja hur långt fortsätter det???
Är det inte häftigt?

Vad gör vi nu med mobilen? Spelar snake, ringer och smsar?
Njaa... Men vi lyssnar på musik som vi själva laddat ner på mobilen, mmsar, mailar, googlar, kollar vår kalender, designar en egen bakgrund, plockar fram gps vid behov, fotar och filmar, eeeh.. Ja, vad gör vi INTE på mobilen nu för tiden??


Okej. O jobbar i London en del denna vecka, så jag är ensam hemma. Idag gjorde vi första dagen efter sportlovet på jobbet. Jag är helt slut! Oj vad jobbigt det var, när man inte är van! Men skönt att dra igång igen. Vad vi ska jobba! Nu kör vi gärnet med läs- och skrivinlärning så de kan inför ettan!

Jag slänger mej på soffan....

/Fia

Inga kommentarer: