söndag 26 september 2010

Skön helg och separationsångest

Jag vill också ha en skön helg... Mys med god mat och en bra film. Hälsa på några vänner, umgås, prata och dricka vin. Den här helgen har inte varit så mysig som jag önskat! Jag har mest såsat bort dessa dagarna. Bara slöat och kollat på Greys anatomy (jag har säsong 1, 2 och 3 om någon vill låna). Ljunggren kom, det var kul! Lite umgänge på lördagskvällen! Spelade tv-spel. Tänke baka bullar! Kul va?! Men nä, inte ens det fick jag tummen ur till att göra. Nu läser jag en "måste läsa bok". (pedagogik) Väldigt intressant och bra!!!! Men mina ögon går ändå i kors.. Snart börjar tvättiden och dammråttorna här hemma behöver dammsugas bort.


Jag får skylla mig själv för att jag inte har varit mer initiativtagande än så denna helg! Ta lärdom och utnyttja nästa helg på ett bättre sätt!



Separationsångest eller kontrollbehov?

De barnen som jag hade hela förra året går nu i ettan i min klass. Jag jobbar i en F-1a och har ansvaret för F-barnen. En kollega har ansvaret för 1orna. Min kollega träffade dessa barn för första gången i augusti i år och håller fortfarande på att lära känna dem. Jag har separationsångest! Eller så är det mitt kontrollbehov som sätter klorna i mej. Jag känner att jag vill ha tillbaka ansvaret över de barn som jag känner bäst! Jag vill vara den som har lektioner med dem, som inspirerar dem och utmanar dem! Jag har svårt att acceptera att min kollega ska göra detta nu, när det ändå är jag som känner dem bäst. Jag vill inte släppa dem! Fina underbara barn! Separationsångest? Eller kontrollbehov? Iallafall något att jobba vidare med och träna på för min egen del.


Är det såhär det ska kännas varje år när jag släpper vidare barn som jag har haft ett år? Är det såhär det är att vara pedagog?


Jag läser vidare den där "måste läsa boken"
/Fia

Inga kommentarer: