torsdag 22 november 2012

Singapore

Det här med svenskan är jättejobbigt. Jag tänker på engelska och måste översätta i huvet när jag ska skriva på svenska. Så ursäkta otroligt fåniga svengelska meningar!

Jag har ju lämnat Singapore. Hade flighten dit för en vecka sedan och gjorde stan på en och enhalv dag. Hade gärna stannat längre och gjort mer, men ack vad det regnade! Definitivt en stad jag kan tänka mig åka tillbaka till - jag hann lixom aldrig klart.

Shoppingen i Bugis var galen i alla fall. Bra galet asså! Såklart! Jag hade turen att träffa en local som visade mig runt. Med trötta ben avslutade vi med att äta alla olika sorters frukter jag aldrig ätit. Durian - frukten som är förbjuden på flygplan och andra offentliga platser gjorde skäl för sitt förbud. Fy f-n vad vidrig! Stinker gör den också. Min nya favo mangosteen är den som ser ut som vitlöksklyftor inuti. Jag undrar fortfarande, har vi den i Sverige?? Frukten såldes i stånd på gatan som vanligt, men något jag aldrig sett förut var att people actually are sitting down to eat fruit. Jag tänkte this is just like a food court, but a fruit court. Weird.

Okej, mer.. Jag såg den där byggnaden som har som en båt högst upp. MEN vad det regnade, det fick bli ett kort på håll. Jag som ville dit och dricka drinkar! Och apropå det, så blev mitt sällskap sjuk när vi skulle dricka Singapore sling på raffels. Så det har jag inte heller fått sett. Fick i alla fall uppleva massa enorma shoppingmalls. Absolut ej jämförbara med de i förenta arabemiraten såklart! Men stora. Och dyra. Men vad gör man när regnet öser ner? Mer än shoppingmalls och the MRT. Tunnelbanan. Den absolut smidigaste jag varit med om. Och rent och snyggt. Alla följer regler. Jo men så är det ju i hela stan, inte bara på MRTn. Det är förbjudet att tugga tuggummi i Singa. Och att spotta is a big no no! Höga böter. Alla är rädda för polisen. Korruption förekommer inte. Och man är övervakad. Big brother ser dig överallt. Det finns inte någonstans som det inte finns kameror. Jo då, så i Singa är man safe. Man kan glömma en tusenlapp någonstans, eller tappa en guldklocka. Det finns kvar.

Mhm, så tog jag landvägen till Phuket. Buss Singa-Kuala lumpur. Sedan buss KL-had yai. Sedan buss Had Yai-Phuket. På resande fot i totalt 32 h. Betalde 600 SEK istället för 1600 som det skulle bli att flyga. Och att korsa två gränser till fots var verkligen en upplevelse! Man fick inte ta kort, så har inget att visa tyvärr.

Pics från Singa!


























Inga kommentarer: