onsdag 14 november 2012

Vilket språk tänker du på?

Det har varit otroligt oväder de senaste två kvällarna här. Monsunregn och stormvindar. Små byggnader har kollapsat och skit har spolats upp på stranden. Till följd av ovädret har det varit dåligt med internet. Nu har jag varit uppkopplad i 30 min i rad vilket är helt otroligt! Vid ett ställe jag gick förbi löd konversationen såhär när jag frågade: "you don't have wifi here, do you?" "No, but we've got movies!" Mhm. Inte riktigt vad jag var ute efter, men tack.

Imorgon lämnar jag finaste Gili T. Tur att jag har flighten till Singapore, annars vet jag inte hur länge jag hade fastnat här bland de neonfärgade fiskarna, vita korallerna och turkosa havet.

Vad jag inte kommer sakna är böneutropen som väcker mig mitt i natten. Inte heller fraserna "yeees hello buy something?" eller "yeees icecreeeeam?" eller pärlförsäljarna på stranden som inte ens kan uttala pearl kommer att saknas. "Buy pell, pell, pell?" Ja förutom det har Gili varit perfekt. Det intygar nog min turkiske granne som reser världen runt, men fastnade här 8 månader. Imorgon ska dock även han vidare.

När Emelie åkte checkade jag ju in på ett billigt homestay. Det sötaste gamla paret som såg ut att kunna dö när som helst drev det. Förutom kackerlacks grejen i badrummet (den var ju död. Inga problem! Se tidigare inlägg) så var tanten den snällaste ever. Men herregud. Kackerlackans kompisar skulle ju ha begravning! Antingen visste inte tanten det, eller så visste hon bara inte att jag inte ville vara med på begravningen. Kl 3.30 natt nummer 1 vaknade jag i alla fall av ljudet av en flygande kackerlacka. Jo då! Ni som sett eller hört kackerlackor flyga vet att de låter på ett alldeles eget sätt. Mycket riktigt. Tände lampan och hittade den största kackerlackan ever. En muterad dinosaurie helt klart. Nä här sover inte jag. På med kläderna. Askissnödig också. Så jag kissade i rabatten på utsidan. 30 min senare gick lackan in i badrummet. Ja - på begravningen såklart. Då stängde jag dörren dit, behöll lampan tänd, kläderna på såklart och med vidöppen dörr la jag mig uppe på sängkläderna. Sov 20-30 min i stöten och när klockan var 9 checkade jag ut. "Only one night?" Jo tack. Enhalv. Gav 10 000 rp extra och gav om ursäkt.
Och sen dess har jag bott hos tantens konkurrent och granne! För 80 000 rp/natt. Typ 50 spänn. Kackerlacksfritt och fräscht!

Jo, och sedan Emelie lämnade har jag återgått till att bara snacka engelska om dagarna igen. Nu kommer jag på mig själv med att tänka på engelska också. Föra diskussioner med mig själv i huvet på engelska. Fast redan innan pratade jag i sömnen sa Emelie, på engelska. Är man knäpp eller?! Aussieboy höll på att skratta ihjäl sig när jag berättade det, och ser nu fram emot att ligga och lyssna på mig. Som om det kommer hända igen... Haha.. Jaja, det försvinner snabbt när jag kommer hem och jag börjar tänka på svenska igen.

Mhm. Inga speciella bilder har jag heller, så slänger in en på mitt film och chips-sällskap jag hade här om kvällen. Hon och hennes 4 helgalna kattungar.

Yup yup, nu blir det packa och sedan sängen. Båt till Bali imorgon. Flight till Singapore på fredag. Hejdå Indonesien!
Chipp chopp gummisnopp!



1 kommentar:

Emma sa...

Att drömma och tänka på engelska utan att fundera på det är grymt ju, ett bra tecken på att språket utvecklas :) Muterade kackerlackor låter förfärligt förresten. KRAM!